Vria port-containerelor

 

Grafic.jpg

Căderea prețului per TEU din ultimele 2 luni:   25%

 

Definiție, Dicționarul Explicativ al Limbii Române:  ” Vrie-  Mișcare de răsucire a unui avion în jurul unei axe longitudinale în timpul coborârii și în condițiile pierderii de viteză ”

Deși in mod normal cuvantul “vrie” caracterizează o posibilă mișcare a avioanelor, definiția descrie  precis situația  pieții  port-containerelor.

Ratele navlurilor sunt la un minim istoric, iar toate firmele pierd bani. Foarte mulți bani. Să aduci un container de 20″ din Shanghai în Europa a ajuns să coste derizoriu:

Shanghai-Hamburg : 300 USD.

In 2012 același  transport costa 1500 USD.

În ultimii trei ani au intrat pe piață nave mari și foarte mari. Dacă la un moment dat clasa E de la compania Maersk era vârful, acum nu mai e cazul. S-a ajuns la nave de 18000 TEU. Mega-coloși ce vin la pachet cu importante economii de scală. Numai ca asta nu înseamnă ca celelalte nave mai mici au disparut din piață. Ele încă există și operează la marje de profit minime sau chiar pe pierdere dar în același timp pun presiune pe ofertă.

 

Atomizarea masivă a pieței contribuie și ea din plin. Nu mai puțin de 13 operatori își dispută marfa de transportat din China către Europa, America și invers. Competiția acerbă nu poate duce decât la scăderi consistente de prețuri, până la punctul în care se pune sub semnul întrebării daca bussinessul mai este viabil. Totuși cele mai multe companii și-au dat seama ca în felul ăsta nu pot supraviețui, așa că s-au format alianțe: 2M, Ocean Alliance și a treia e pe cale să se formeze din cei care au ramas pe dinafara celor două.

 

Rămane de văzut dacă consolidarea va avea efectul scontat. Deși se vor forma 3 entități, ele la randul lor vor continua sa aibă în componență multiple companii cu interese uneori divergente iar deciziile luate la nivel de grup rareori satisfac dorințele tuturor.

 

 

 

Echipa ShorePass

Comentarii