Sistemul legal vs. navigatori

mangouras

Sistemul legal lovește încă o data în navigatori: Comandantul tancului petrolier Prestige a fost condamnat la doi ani de închisoare de Curtea Suprema de Justiție spaniolă, pentru neglijență criminală în cazul scufundării navei tanc Prestige.

Reamintim cititorilor ca nava Prestige a fost un tanc petrolier ce s-a scufundat in largul coastelor Spaniei pe data de 19 Noiembrie 2002, producând una din cele mai mari poluări din istorie. Înainte ca nava sa  se rupă, între coastele 61 și 70,  comandantul a cerut permisiunea autorităților spaniole, franceze și portugheze de a intra la adăpost.  Toate autoritățile maritime i-au refuzat intrarea, comandantului rămânându-i decât să rămână în larg și sa ia drum de capă.

După ce a sesizat fractura în cocă, Capt. Mangouras a solicitat incă o dată autorităților spaniole să fie lăsat să intre în port. Nu l-au primit nici de această dată, nava scufundându-se la scurt timp după. Dacă ar fi fost lăsat să intre în port, poluarea ar fi fost extrem de mult redusă, comparativ cu ce a rezultat după scufundare.

Rezultatul judecății ulterioare este cel puțin suprinzător: comandantul este găsit vinovat, iar funcționarul public ce a refuzat intrarea navei la adăpost este absolvit de orice vină.

Fenomenul nu este singular. Într-un raport creat de International Chamber of Shipping se estimează ca funcția de comandant este una din cele mai vulnerabile meserii din lume. Practic, 25% din toți comandanții din lume au luat, într-o formă sau alta, contact cu autoritățile portuare pentru a fi cercetați în legătură cu cazuri semnificative de abateri. Este ceva nemaîntalnit la vreo categorie profesională în întreaga lume.

Întreaga lume maritima, incluzând aici asiguratorii și sindicatul european al navigatorilor, este revoltată și pune sub semnul întrebării atractivitatea viitoare a meseriei de marinar, având în vedere consecințele grave ale unor decizii aparent juste.

 

Echipa ShorePass

Comentarii