Previziunile British Petroleum: influenta petrolului va scadea in cosul energetic mondial

Miercuri, British Petroleum a publicat raportul sau anual cu privire la viitorul energetic al omenirii. Datorita acuratetii prezicerilor, confirmate de-a lungul anilor, raportul anual al BP este privit ca un barometru al intregii industrii petroliere.  

Viziunea de viitor a British Petroleum este ca suntem intr-o tranzitie lenta spre o lume in care petrolul va juca un rol mai mic in cosul energetic mondial. Atat de lenta va fi tranzitia, ca daca la ora actuala petrolul, gazele si carbunele insumeaza 86% din piata energetica, peste 18 ani ponderea lor va scadea la 75%. 

O scadere cu 10% inseamna deja o schimbare de trend in tot ceea ce inseamna consum energetic: incalzire, curent electric, deplasare ( prin apa, aer,sine sau sosele). 

Compania britanica estimeaza ca se va mai produce o mare schimbare de paradigma in industria energetica: cresterea nu va mai fi din cauza masinilor ci mai mult din cauza industriei petrochimice. Si asta din cauza ca ponderea masinilor electrice va creste mult pana in 2035 iar cele cu benzina sau motorina vor deveni mai eficiente. In SUA, de exemplu, nu s-au facut progrese prea mari in a crea masini eficiente energetic din cauza ca nu a existat cultura si disponibilitatea de a investi in eficienta energetica. Lucrurile insa se schimba si acolo.

Numarul masinilor electrice va creste substantial : de la 1.2 milioane la peste o suta de milioane in urmatorii 18 ani.  De fapt pentru industria petroliera de aici vine cea mai mare incertitudine. Inca nu se stie cum va revolutiona transportul utilizarea masinilor care se conduc singure. In cazul extrem, exista deja ideea ca lumea ar trebui sa isi schimbe mentalitatea, de la masina ca un obiect la masina ca un serviciu. Adica comanzi online o masina care se conduce singura si o folosesti atata timp cat ai nevoie. Suna science fiction, dar sa nu uitam ca masini care se conduc singure, eficient si fara ajutor extern din partea soferului, exista deja. Uber exista de ceva vreme. Ramane doar sa se intrepatrunda serviciile.

 

Daca vreti sa cititi pe indelete raportul, in puteti descarca de AICI .

 

Trendul se vede de ceva timp si in lumea maritima. Desi este aproape imposibil de crezut ca o nava maritima va fi propulsata de o alta sursa de energie decat petrol/gaz, totusi tranzitia spre o lume cu mai putine emisii de CO2 implica in mod activ shippingul. In ultimii ani sunt presiuni din ce in ce mai mari din partea IMO sa se reduca atat emisiile de CO2 cat si cele de NOx, lucru satisfacut in totalitate daca s-ar trece pe propulsia cu gaz natural lichefiat. Deja exista nave care functioneaza cu LNG iar tranzitia intregii industrii va dura, probabil, o generatie. 

 

ShorePass

Comentarii