Pentru Ministerul Transporturilor, navigatorii romani sunt mai "inceti la minte" decat cei de alte nationalitati

Recent toti navigatorii au simtit pe pielea lor ce inseamna regulile internationale. Conventia STCW a adus noi cursuri de efectuat si le-a facut pe cele de inainte de 2013 bune de aruncat la gunoi.  Nemultumita si iritata, dar dornica sa respecte legea internationala la care Romania a aderat, pentru a-si mentine documentele, multimea s-a inscris la cursuri, cotizand mii bune de lei.

Dar mult blamata Conventie, devenita tinta tuturor nemultumirilor, are si parti bune.

Din nefericire, Ministerul Transporturilor a ales sa NU transpuna in legislatia romaneasca si prevederile pozitive din Conventie, care ar fi simplificat viata navigatorilor.

Practic prevederile care ar putea grabi promovarea, evolutia profesionala sau cresterea salariala a navigatorilor, NU au fost aplicate de Minister. 

Sa detaliem.

Navigatorii lucreaza pe o piata extrem de competitiva, in care concureaza pentru un loc de munca cu foarte multe alte natii. In momentul in care Guvernul Romaniei impune reguli de promovare mai restrictive decat cere Conventia STCW prin Amendamentele de la Manila,  decat UK,  Danemarca sau alte pavilioane, nu face decat sa dea un handicap din oficiu pentru navigatorul nascut in Romania.

Conventia STCW impune( la pagina 34), pentru obtinerea brevetului de comandant, un stagiu minim de 24 de Luni din care 12 luni sa fie pe pozitie de Chief Mate SAU 36 de luni pe pozitie de Ofiter Punte.

Ministerul Transporturilor impune, pentru obtinerea aceluiasi brevet, stagiu minim de 48 de luni, din care 24 de Chief Mate. Practic DUBLU decat se cere in legislatia internationala

Ce obtinem daca  un navigator roman ia brevetul de comandant 4 ANI mai tarziu decat unul strain( in cazul in care naviga 6 luni pe an)?

O foarte buna oportunitate de promovare pentru alte natii.

Situatia este similara la obtinerea brevetului de  Chief Officer/2nd Engineer : 24 de luni in loc de 12 luni, cum prevede Codul STCW.

Intrebarea care se ridica : oare au nevoie romanii de un timp dublu sa invete aceleasi lucruri ca alte natii?  Suntem mai inceti, oare, la minte decat alte nationalitati?

De ce respectarea legislatiei internationale este buna doar din perspectiva cursurilor noi, dar nu si din a oferi oportunitati mai multe personalului navigant?

 

 

ShorePass

 

Precizari:

Pentru a elimina orice speculatii in privinta verdicitatii datelor din articol, aveti in linkurile de mai jos urmatoarele documente  in format PDF:

1.Extras cu cerintele minime, asa cum sunt stipulate in Codul STCW Manila ( pag 34)

2.Extras din Ordinul de Brevetare si certificare 1252 din 13 Aug 2014

3.Extras din legislatia Daneza ( BEK-473-29052006-qualification requirements for seafarers and fishermen)

4.Extras din Legislatia UK ( MSN 1856 )

5.Extras din Legislatia Bahamas ( Bahamas 104 Bulletin/Rev 04 )

Au fost speculatii cum ca in Sectiunea A-VII/1 din Codul STCW se prevad 48 de luni de practica pentru a fi Comandant, din care 24 ca Chief Officer. Este adevarat, dar se omite sa se precizeze cui ii este adresat acel capitol: metodelor de certificare alternativa si nu a celor standard.

Certificarea alternativa se foloseste in sistemele cu brevet dual punte-masina, lucru inexistent in Romania. 

 

 

 

 

5 thoughts on “Pentru Ministerul Transporturilor, navigatorii romani sunt mai "inceti la minte" decat cei de alte nationalitati

  1. Asta e cea mai mare buba a sistemului de brevetare romanesc.Am cerut schimbarea legislatiei in conformitate cu STCW,dar se pare ca nimeni realizeaza ce mare dezavantaj au ofiterii romani in concurenta cu cei din Europa de Vest.

  2. Nu este de mirat. Dacă nu mă înșel, pentru Chief Mate tot 24 de luni ne trebuie când în STCW parcă era vorba de 12 luni ca OOW. La noi e mai cu moț.

  3. La ANR pe geamuri este afisat ca pentru obtinerea brevetelor superioare de la 1 ian 2017 este nevoie de 36 de luni, cu exceptia cadetilor care au nevoie de 12 luni (indiferent de departament). Deci vom avea nevoie de 36 de luni ca OOW pt Chief Mate si 36 de luni ca Chief Mate pentru Master.

    1. Ce putem face cu traducerea incorecta din limba engleza in limba romana?
      Daca verificati STCW in limba engleza, traducerea celor de la Ministerul Transporturilor este incorecta, cei de acolo neavand nici o legatura cu marinaria (de exemplu au tradus Captain ca si Capitan, nu Comandant cum e corect) si per total cerințele pentru promovare par sa fie cele dinainte de 2010.

  4. Salutare tuturor!
    Domnilor, haideti sa nu ne mai plangem pe forumuri si sa luam atitudine! Totul tine de noi, caci nu va veni nimeni sa ne rezolve problemele! Pana nu ne putem la punct o strategie prin care sa ne cerem drepturile, personal cred ca ne pierdem degeaba timpul, stand, plangand si regretand timpul si banii ce ii pierdem!
    Luam atitudine sau nu????

Comentarii