Navigator peste 45 de ani? Vizita medicala la fiecare imbarcare

Celor mai tineri nu credem ca le este cunoscuta ultima prevedere din legislatia maritima romaneasca: vizita medicala celor peste 45 de ani are valabilitate de doar un an.

De fapt un an este doar scriptic, pentru ca daca faci voiaje de 4-6 luni, cum fac majoritatea navigatorilor, de fapt trebuie sa faci la fiecare reimbarcare, o data cu vizita medicala de pavilion,  pentru ca, altfel, iti va expira in timpul voiajului.

Dar sa ne uitam la legislatia romana si recomandarile internationale, sa vedem daca modul in care implementeaza ANR cerintele vine in sprijinul  navigatorilor.

Principalul document care reglementeaza standardele medicale pe care trebuie sa le respecte navigatorii este Ordinul de brevetare Nr. 1252 din 13 August 2014.

La capitolul 11, se specifica:

” 4) Candidaţii la certificarea medicală trebuie:

a)să aibă cel puţin 16 ani;

b)să dovedească în mod satisfăcător identitatea lor;

c)să îndeplinească standardele aplicabile privind starea de sănătate stabilite de minister.

(5)Certificatele medicale rămân valabile pentru o perioadă de maximum 2 ani, cu excepţia cazului în care candidatul la certificarea medicală este mai tânăr de 18 ani, caz în care perioada maximă de valabilitate este de un an.

In acelasi timp, tot in Capitolul 11 se specifica:

” Procedurile pentru emiterea unui certificat medical în conformitate cu prezentul articol şi cu Secţiunea A-I/9 din Codul STCW, luând în considerare, după caz, Secţiunea B-I/9 din Codul STCW sunt stabilite prin Ordinul ministrului transporturilor şi al ministrului sănătăţii nr. 1.260/1.390/2013 pentru aprobarea Normelor metodologice privind examinarea medicală şi psihologică a personalului cu atribuţii în siguranţa transporturilor şi periodicitatea examinării, cu completările ulterioare, şi Ordinul ministrului transporturilor şi al ministrului sănătăţii nr. 1.259/1.392/2013 privind aprobarea înfiinţării, organizării şi funcţionării comisiilor medicale şi/sau psihologice în siguranţa transporturilor care eliberează avize medicale şi/sau psihologice de aptitudini pentru funcţiile din siguranţa transporturilor, precum şi a componenţei acestor comisii.

Ordinul 1260/1390/2013 specifica urmatoarele, in articolul 2:

“c) pentru personalul navigant maritim sub 18 ani, controlul medical periodic şi psihologic se va efectua anual;
d) personalul navigant maritim, grupa de vârstă cuprinsă între 18 şi 45 de ani, va efectua controlul medical periodic şi controlul psihologic la interval de 2 ani;
e) pentru grupa de vârstă peste 45 de ani la personalul navigant maritim, controlul medical periodic şi controlul psihologic se vor efectua la interval de un an; pentru piloţii maritimi peste vârsta de 65 de ani este obligatoriu ca la controlul medical periodic să se efectueze şi EKG la efort; ”

Deci pana acum avem 2 legi romanesti contradictorii:

  • Ordinul 1252/13 Aug 2014,Cap. 11 care specifica ca unica exceptie de la regula de 2 ani sunt cei care au sub 18 ani.
  • Ordinul 1260 care specifica faptul ca personalul maritim navigant peste 45 de ani trebuie sa faca vizita medicala la un an

ILO( International Labour Organisation) si IMO ai emis un document ghid pentru evaluarea medicala a navigatorilor. El se numeste ” Guidelines on medical examinations
of seafarers”, disponbil gratuit pe siteul institutiei, la adresa :

http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/—ed_dialogue/—sector/documents/normativeinstrument/wcms_174794.pdf

In acest document, la capitolul 9, ILO recomanda urmatoarele:

“Examinations are normally performed every two years. Where there is a health condition that requires more frequent surveillance, they may be performed at shorter intervals. It is important to recognize that the requirement for more frequent examinations may limit the ability of a seafarer to obtain employment and lead to additional costs for the seafarer or their employer. If examinations are at intervals of less than two years, they may solely concern the condition under surveillance and, in this case, any reissued medical certificate should not be valid for more than two years from the previous full examination. ”

In traducere, se recomanda ca examinarile sa fie efectuate in mod normal la fiecare doi ani. Acolo unde starea de sanatate indica o supraveghere mai frecventa, vizita se poate face mai des. Totusi trebuie constientizat ca vizitele medicale mai dese pot impiedica navigatorul sa mai munceasca si se pot crea costuri suplimentare pentru el sau pentru angajator. Daca examinarile au loc la mai putin de doi ani, ele vor privi numai afectiunile ce au dus la emiterea unui certificat medical pe o perioada mai limitata.

Cu alte cuvinte, ILO recomanda sa se efectueze vizita medicala mai frecvent de 2 ani doar in cazul in care exista o suspiciune reala de o afectiune si nu in mod regulat.

 

Sa vedem cum se aplica legea in Regatul Unit

Standardul medical conform MLC2006 si cerintelor MCA este reglementat de MSN 1839(M)

Se poate vizualiza sau descarca de la adresa: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/327782/MSN_1839_Med_cert.pdf

El specifica, asemenea ILO, ca

“7. Validity of medical fitness certificates (Regulation 9) 7.1 The medical fitness certificate will specify the date that the medical examination was carried out and the expiry date of the certificate. Under the Regulations, the maximum validity period for all seafarers over 18 (including those working on chemical carriers) is 2 years, and for seafarers under 18 years old, 1 year. If the seafarer’s health demands it, an Approved Doctor may issue a certificate valid for a period of less than 2 years. ”

Adica ca o vizita medicala sub 2 ani se aplica doar celor sub 18 ani, in rest vizita este valabila 2 ani, execeptand cazuri medicale particulare ce necesita observatie speciala.

 

Sa vedem ce spune legea Uniunii Europene:

Directiva 2009/13/EC din 16 Februarie 2009 ce amendeaza directiva 1999/63/EC stabileste cerintele medicale ce trebuiesc satisfacute de navigatorii statelor membre. Astfel, Clauza 13 este amendata cu urmatorul paragraf:

a) a medical certificate shall be valid for a maximum period of two years unless the seafarer is under the age of 18, in which case the maximum period of validity shall be one year;

 

In concluzie, legea Uniunii Europene, recomandarile ILO, Ordinul 1252 al Ministerului Transporturilor precum si practica altor state europene nu conduc la ideea ca navigatorilor peste 45 de ani trebuie sa faca vizita medicala anual.

De ce totusi asa ceva se intampla in lumea maritima romaneasca?

 

ShorePass

 

 

 

One thought on “Navigator peste 45 de ani? Vizita medicala la fiecare imbarcare

Comentarii