MLC 2006. Navigatorii romani incotro ? Cine va plati?

Putini navigatori sunt constienti de ce se intampla la ora actuala din punct de vedere legislativ cu situatia lor.

Romania a ratificat conventia MLC 2006 pe 24 Noiembrie 2015. O conventie cu un impact major asupra conditiilor de munca si de salarizare a navigatorilor.  Teoretic ea trebuie sa imbunatateasca conditiile de salarizare si ar trebui sa confere diverse beneficii aditionale la salariu : contributie la pensie, asigurare medicala pentru el si familie, somaj etc.

Problema este ca nici pana acum nu s-a creat cadrul legislativ care sa confere coerenta in aplicarea legii. Adica fiecare firma de crewing face cum crede de cuviinta, fara a a fi o uniformitate legala si practica.

Problema este ca atunci cand la un control PSC focalizat pe respectarea MLC vor fi cerute dovezi concrete ca navigatorul poseda asigurare medicala pentru el si familie sau ca plateste contributii la un fond de pensii, ele vor fi dificil de oferit. Romania este stat semnatar iar navigatorii romani trebuie sa poata furniza asemenea dovezi.

Se pune problema cine va plati? Armatorul sau navigatorul? 

Se pune problema cat se va plati. Se va declara in tara intreg salariul si se vor plati contributiile aferente procentual, ca orice angajat din tara? Asta implica un eventual impozit de 16% din salariul de pe nava ( momentan Codul Fiscal nu impune declararea veniturilor castigate pe nave maritime)

Se pune problema cadrului legal prin care se vor face eventualele carti de munca. Daca se va trece pe cartea de munca meseria de navigator? Asta implica multe efecte in cascada pentru firmele de crewing, care din intermediar se vor trezi in postura de angajator cu responsabilitati depline.

Cum vor fi tratate grupele de munca? In ce grupa de munca va fi incadrat navigatorul?

Dupa cum vedeti sunt multe probleme spinoase ce pot afecta in mod direct si consistent buzunarul oricarui marinar.

Speram ca fiecare navigator sa se implice in mod activ in a cere informatii in legatura cu ce se intampla.

Puteti intreba la firmele de crewing, la ANR, la SLN sau la Ministerul Transporturilor.

Important e sa fiti activi si vigilenti la ce se hotaraste pentru voi. 

 

ShorePass

3 thoughts on “MLC 2006. Navigatorii romani incotro ? Cine va plati?

  1. In loc de “convention” puteau sa puna “hypocrisy”. Cine respecta MLC-ul? Pe hartie toti sunt in regula. Îngrijorarea noastra estw ca tot pe hartie nu vom da bine…
    De ce nu vorbim despre ipocrizia din jurul aceste conventii? De ce nu vorbim despre work and rest hours? De ce nu vorbim despre minimm safety manning? De ce controalele la nava se fac doar cu accent pe hartii? Nu apune nimeni “da-mi si.mie bell book-ul” sa vad ce naiba se intampla pe nava asta ca de hartii subt satul”? Cat timp ne intereseaza sa dam bine pe foaie si atat suntem doar partasi in ipocrizia asta si ne bucuram aiurea la cat de bine este acum. Ne-au aruncat doua gantere intr-o camaruta si acum avem si sala:) Skyfile inseamna acces la internet 🙂
    Nu mai ai timp sa vizitezi un port, nu ai timp sa te relaxezi, esti mereu intr-o manevra si intr-un cart. 6 ore de somn legate, ce bine suna nu? Daca vede hartiile un neavizat crede ca nu facem mare lucru la vapor.
    Sper sa ma.intrebe un inspector MLC de cw nu am impozitul platit, sper sa-mi spuna si compania ca tb sa imi plătesc impozitul. Vb aia chinezi, filipinezi si indieni se cauta, noi restul suntem scumpi si avem si pretenții la respectarea legilor internaționale.

  2. Ce atata MLC, in secunda in care m-a tras pe pix compania am schimbato si gata, oricum, pana acum nu am avut nici o problema niciodata, banii au venit la timp iar munca la vapor e cum e, altfel nu se poate. Statul ar putea doar sa bage taxe pe pensii si altele care sunt sigur ca nu ma ajuta cu nimic. In secunda in care o sa ma oblige sa platesc un cent taxa, am devenit cetatean Moldovean sau Ukrainean sau orice e nevoie. Platesc TVA mai mult decat un roman toate taxele la un loc, asa ca… sa ma lase in pace.

  3. @Alex

    schimbi pina la functii manageriale….pe urma pierzi bani….nu schimbatule e solutia ca astfel acum companiile angajeaza oameni noi cu salarii mai mic….asa s-au dus in jos salariile…putine segmente se pot lauda ca au rezistat…oarecum…tot cu sacrificii, renuntari…

Comentarii