Marinarii și bolile profesionale – apărare și compensații

 

Munca departe de casă, în ture uneori neregulate și foarte lungi pe o navă maritimă care întâmpină deseori vreme rea, duce inevitabil la apariția unor boli sau la scăderea gradului de sănătate a muncitorului.

Puțini sunt cei  care conștientizează asta și mai puțini sunt cei care fac ceva să se protejeze. Industria maritimă are prosta reputație de a crea un titlu de glorie din puținele ore dormite între manevră/încărcare-descărcare/plecare și alte sarcini. Efectiv mulți marinari chiar se laudă cu câte ore pot sta fără sa doarmă și cu cât de capabili sunt la a face față stresului și a cerințelor din ce în ce mai crescânde din partea tuturor: autorități portuare, armatori, chartereri, pavilion, societate de clasificare etc.

E o bravadă amară și o capcană în care au cazut mulți așa ziși eroi, lăsați la vatră prematur din cauza hipertensiunii, diabetului sau diferitelor excese apărute pe fondul privațiunii de somn. Credem că e mai degrabă o bravadă venită din neputința decât din pornire sinceră.

Dacă privațiunea de somn ar fi ocazională, ar fi ușor de gestionat și implicațiile nu ar fi majore, dar știm cu toții că nu este așa. Bineînțeles că  armatorii caută să își reducă pe cât posibil echipajul iar pavilioanele sunt presate să accepte echipaje minime de siguranță ( Minimum Safe Manning) minuscule, de unde numarul mare de sarcini per angajat. Statele pavilion acceptă pentru că, până la urmă, în lumea internaționalizată a shippingului, armatorii sunt doar niște clienți.Atât. Nimic mai mult. Un pavilion se schimbă foate ușor cu costuri suportabile.

Și doar știți regula de aur: Clientul nostru stăpânul nostru.

Dar să revenim la bolile profesionale: ele există cu certitudine dar o eventuală plângere necesită puțină atenție.  În cazul majorității navigatorilor, care semnează la fiecare plecare un alt contract, în cazul în care apare un diabet sau o hipertensiune în timp ce este la muncă, el poate fi pus pe seama unui trecut medical, iar armatorul să se exonereze de vină. Cine e in stare să își refacă tot traseul profesional, incluzând aici toți armatorii, din ultimii ani și să facă un dosar prin care să își susțină cauza? Și, mai ales, în fața cui?

Dar nu e chiar atât de imposibil.

Trebuie să știți mai multe lucruri:

  1. ILO vă protejează prin Convenția din 1981 referitoare la Sănătate ocupațională și protecția muncii.
  2. Time sheeturile  pe care le semnați sunt niște dovezi foarte puternice în cazul în care veți încerca să demonstrați că ați lucrat deseori mult peste  program. Nu semnați hârtii false.
  3. Citiți și răscitiți contractul pe care îl semnați. Dacă are o pagină, să fiți convinși că va expuneți multor abuzuri. Practic, dacă un contract e redactat într-o pagină, înseamnă ca e așa de ambiguu încât se poate interpreta în orice fel. Și ghici ce? O să fie interpretat în defavoarea voastră mereu. Verificați regimul bolilor profesionale, definiția lor, compensațiille la care aveți dreptul și cum vi le puteți obține. Nu aveți nici o scuză pentru a nu citi asta și a nu vă pregăti.
  4. Vizita medicală de pre-angajare poate fi un pilon al dosarului. Folosiți-o în favoarea voastră. E cea mai mare dovadă că nu sufereați de vreo boală la angajare. Dacă în ea scrie că sufereați de o boală, atunci e de datoria dumneavoastră să vă îngrijiți și să vă luați medicamentele. Mai bine declarați boala și vă îngrijiți decât să o ascundeți și să vă expuneți unor riscuri și, mai rău, să îî expuneți și pe alții la riscuri. Nu toate bolile înseamna automat că vă va fi refuzată angajarea. De fapt e destul de dificil, legal vorbind, să vi se refuze angajarea pe motiv de boală.
  5. Folosiți echipamentul de protecție la locul de muncă. Fie că vopsiți, fie că lucrați la înălțime sau fie că sudați, nu există scuză pentru a nu purta echipamentul de protecție. De ce?  Pentru protecția ta și pentru că în momentul în care pășești pe punte fără el, tu și familia ta nu veți beneficia de nici o despăgubire din partea asiguratorilor în cazul în care vei păți ceva.
  6. Cereți asistență din partea ITF.Navigatorii trebuie să solicite asistență și șă își dea seama că a naviga pe nave a unor armatori ce nu iși îndeplinesc datoriile minime față de angajați nu e o opțiune. ITF este creat tocmai pentru acordarea de asistență și sfaturi și de a mai reduce din navele sub-standard.
  7. Implicați agenția de crewing. Ea va trimis și are o responsabilitate. Nu vă așteptați la rezultate imediate, dar nici nu lăsați lucrurile fără a vă cere drepturile. Sub Convenția MLC, aveți drepturi suplimentare și companiile de crewing aprobate MLC trebuie să își asume ceva mai multă răspundere. Delegați pe cineva de acasă dacă dumneavoastră sunteți plecat.

 

În încheiere : Drepturile nu se oferă pe tavă. Ele se câștigă. Luptați pentru că numai așa toată lumea va fi mulțumită: navigatorii pentru condiții decente de muncă și armatorii pentru plângeri mai puține.

 

În altă ediție vom discuta despre ce este de făcut în caz de accident pe navă. Cum să vă protejați înainte și cum să procedați după.

 

Echipa ShorePass

Comentarii