Esti navigator? Cum faci cu sanatatea?

Companii de navigatie din cele mai diverse au contact cu marinarii romani, prin firmele locale de crewing. Procentul celor ce sunt angajati in mod direct este mic, comparativ cu cei plecati prin firme de crewing locale. Si plecatul direct are avantaje si dezavataje. Dar despre asta in alt articol.

Unele firme de crewing obliga navigatorii sa isi faca carte de munca in tara. Astfel, se platesc niste contributii la fondurile de pensii si de sanatate, navigatorul respectiv fiind acoperit de asigurarea medicala de stat ( cu plusurile si minusurile de rigoare ) si de o pensie, modica ce e drept, daca face stagiu suficient de cotizare. Cum este facuta respectiva carte de munca si in ce baza un salariat plecat in strainatate in mediu de munca periculos  are carte de munca in Romania, este o alta discutie ampla si deloc comoda. Alegem sa nu deschidem subiectul asta mai mult decat e cazul.

Alte companii de navigatie platesc in tara de pavilion contributiile ( de obicei anumite companii europene precum cele daneze si italiene, dar nu numai). Pe principiul portabilitatii pensiei in cadrul Uniunii Europene, respectivii navigatori, in momentul in care vor face stagiul minim de cotizatie in tara respectiva, isi pot cere ca drepturile banesti sa le fie virate in Romania.

Dar cei mai multi din navigatori nu beneficiaza de nici una din cele doua variante. Practic ei nu sunt acoperiti de sistemul de pensii si nici de sanatate. Desi la ambele sisteme exista varianta privata, nu recomandam a se baza in exclusivitate sanatatea si pensia pe sisteme netestate suficient.

Sa dezvoltam.

Sistemul de sanatate privat ofera, in general, servicii mai bune decat cel de stat. Dar plata este pe masura. Exista optiunea unor asigurari de sanatate privata, dar nici unul nu va acoperi interventii speciale  sau tratamente pe termen lung, cum ar fi cel pentru cancer sau hepatita. Mai mult, chiar si cu abonament, unele din interventii pot avea un pret substantial, de ordinul multor mii de euro. In acelasi timp, unele din spitalele private nu au aceeasi gama de interventii ca a celor de stat. Deci s-ar putea sa nici nu existe optiunea tratarii la privat. Bineinteles, nu vorbim aici de afectiuni des intalnite, ci de cazurile mai rare.  Nu facem lauda spitalelor de stat ci doar radiografiem o realitate: sistemul privat este bun in cazuri de afectiuni frecvente, dar in cazurile aparte sau care implica un cost substantial aveti sanse foarte mari sa fiti refuzati si trimisi la stat.

E firesc atunci sa ne gandim la o strategie de aparare a noastra si a familiei. Optimul pe care l-am gasit este o combinatie a celor doua:

  1. Contributie minima la sistemul de stat, asa incat sa fiti acoperiti in sistemul national
  2. Abonament sau asigurare medicala privata la o clinica in care aveti incredere.

Costurile cu asigurarea de stat sunt minore. Chiar neglijabile aproape. Suma este de in jur de 68 de lei pe luna ( echivalentul a 4 pachete de tigari ). O suma mica, dar  care va poate  scuti de complicatii suplimentare in cazul in care aveti nevoie de un spital de stat. Numai ziua de spitalizare poate ajunge si la 1000 de lei in caz ca nu sunteti asigurat si aveti nevoie de asistenta speciala. Si aici nu se includ toate medicamentele si interventiile care ar putea fi necesare.

Costurile cu asigurarea privata variaza atat de mult incat nu putem da cifre. Doar un exemplu, cu titlu informativ:o clinica privata celebra ofera abonament pentru suma de 100 de lei pe luna de membru asigurat. Ce se include in abonament ramane sa descoperiti si sa va faceti calculele daca se merita sau nu.

Despre pensie, contributii si sisteme, intr-un articol viitor.

 

ShorePass

Comentarii