Drepturile echipajului in cazul vanzarii sau arestarii navei

Cazul falimentului companiei Hanjin si nu numai, aduce in vizor din nou situatia in care armatorul intra in faliment si echipajul nu se poate intoarce acasa.

La ora actuala sunt cel putin 5 nave ( Hanjin Dusseldorf, Hanjin Kingston, Hanjin Sooho, Hanjin Turkey, Hanjin Rotterdam) care sunt arestate in porturi din China, fara a avea o situatie clara. Guvernul chinez nu recunoaste cazurile internationale de insolventa iar navele mai sus numite sunt practic arestate, fara o sansa de a isi clarifica pozitia prea curand.

In mod normal, banca cu drept de creanta asupra navelor si altor active ale armatorului va plati drepturile echipajului : salarii restante si bilete de avion catre casa. Nu este in gest de marinimie ci este un gest necesar daca banca vrea sa preia controlul navei. O preluare este mult mai dificil de facut, desi nu imposibila, atunci cand ai un echipaj ostil.

Pentru a sprijini in plus navigatorii, unele amendamente ale legislatiei vor intra in vigoare prin  Conventia MLC, incepand cu 1 ianuarie 2017.

Practic armatorul, prin paragraful 9 din Standardul A2.5.2 din MLC(s. 59(2)(b)) trebuie sa isi incheie asigurare, prin intermediul cluburilor P&I, care sa acopere:

  • neplata ultimeleor patru luni de contract, pentru personalul ambarcat
  • costurile repatrierii
  • ale nevoi de baza ale echipajului

La randul sau, in viitoarele procese de insolventa, cluburile P&I se vor putea inscrie la masa credala, folosindu-se de principiul subrogarii din asigurarile maritime, cu drepturile ce s-ar fi cuvenit in mod normal echipajului.

Practic, se accelereaza si simplifica despagubirea navigatorului in cazul in care armatorul da faliment, lasandu-se in sarcina asiguratorului P&I sa isi recupereze banii platiti ca despagubire echipajului.

Consideram binvenita o asemenea masura si speram ca industria sa se insanatoseasca pentru ca falimentele sa nu mai fie atat de comune ca in ziua de azi.

 

Echipa ShorePass

Comentarii