Conventia de la Hong Kong nu are efect: taierea navelor se face tot in maniera iresponsabila, pe plajele din Asia

IMO este preocupata de ceva timp sa creeze instrumente legale prin care sa oblige armatorii sa taie navele in mod responsabil, adica de o maniera prin care sa nu puna in pericol viata oamenilor si mediul inconjurator. 

 Conventia de la Hong Kong, adoptata intre 11 si 15 mai 2009, ar fi trebuit sa impulsioneze taierea navelor ( care se numeste in mod oficial “reciclare”) intr-un mediu controlat si cu respectarea standardelor minime internationale de protectia muncii. Navele pot contine numeroase substante periculoase, precum asbest, metale grele, hidrocarburi sau substante ce afecteaza stratul de ozon. 

3 ani si jumatate s-a lucrat la aceasta Conventie, dezvoltandu-se mai multe ghiduri :

  • Ghid pentru creearea unui Plan De Reciclare (Ship Recycling Plan), adoptata prin rezolutia MEPC.196(62)
  • Ghid pentru reciclarea sigura pentru mediu si oameni a navelor maritime, adoptata prin rezolutia MEPC.210(63)
  • Ghid pentru autorizarea santierelor de reciclare, adoptata prin rezolutia MEPC.211(63)

Pentru a intra in vigoare, Conventia trebuie ratificata sau macar semnata de 15 state membre care sa reprezinte nu mai putin de 40% din tonajul mondial. 

Acest lucru inca nu s-a intamplat. Abia Norvegia, Congo, Franta, Belgia si Panama au ratificat Conventia. 

Mai mult, ultimele rapoarte indica o crestere a numarului de nave taiate in mod necontrolat pe plajele din Asia. Din 862 de nave duse la taiat, 668, adica 87%, sunt taiate prin maniere aproape artizanale, fara consideratie fata de viata umana sau de mediul inconjurator.

In alti ani armatorii europeni alegeau sa isi taie navele in anumite santiere din Turcia, unde lucrarile se efectuau cat de cat mai controlat. In anul 2016 insa lucrurile nu au mai stat la fel: s-a inregistrat un numar record de nave europene pe plajele asiatice. 

Criza a muscat serios din venituri si profituri, iar primul loc de unde se poate face economie e costul cu taiatul. 

 

ShorePass

Comentarii