Clarificare articol "Ceronav – monopol "

Stimate Domnule Cupsa,

In urma articolului “Ceronav-monopol unicat in lume”, am primit comentariul dumneavoastra referitor la continutul sau. Cei care nu l-au citit, il pot citi la urmatorul link: https://www.facebook.com/groups/247466332055334/permalink/859135510888410/

Va multumim pentru interes, profesionalism si deschidere catre comunicare. Toate calitatile enumerate anterior sunt adevarate raritati in cadrul institutiilor de stat. Cu atat mai mult e de salutat gestul.

Intoxicarea cu tot felul de idei care blameaza institutii care actioneaza in interesul marinarilor romani este fie nestiinta fie incercare de manipulare.” este propozitia de deschidere a raspunsului si cea care confirma ca obiectul articolului nu s-a inteles.

Manipulare? Intoxicare? Blamare?     Nicidecum. 

Reluam incheierea articolului postat pe shorepass.wordpress.com                                                 ” N.B. Nu comentam in nici un caz calitatea cursurilor sau prestatia Ceronav, pentru ca obiectul articolului nu este acesta.” .                                                                                                    Este evident ca articolul nu incearca sa loveasca in Ceronav in nici un mod ci doar sa semnaleze o situatie absolut ciudata pe piata educationala. Monopolul pe aceste cursuri nu poate fi consecinta a actiunilor Ceronav si nu poate aceasta institutie sa fie invinovatita ca alti actori economici nu au cerut autorizare de la ANR.

Ar fi hilar si de-a dreptul stupid sa condamni un centru de training ca altii nu exploateaza  nisa. Ceronav, oficial, nici nu are putere de reglementare pe piata aceasta. Statutul Ceronav este clar – vedeti Anexa 1 de la sfarsitul articolului( este pentru cititori, dumneavoastra stiti foarte bine astfel de lucruri).

Ultima fraza din articol se vrea o clarificare a temei lui: “Ideea este ca suntem intr-o evidenta anomalie in piata serviciilor de cursuri STCW: cererea este imensa, barierele de intrare sunt relativ accesibile pentru anumite cursuri, oameni pregatiti sunt, si totusi nu exista alternativa.

Ca sa fie fara interpretari:

Ceronav nu este condamnat in articol in vreun fel , pentru ca el nici nu este legiuitor in domeniul transporturilor, nu se ocupa de cerintele de cursuri obligatorii, nu se ocupa de implementarea de legislatie internationala in legislatia romaneasca, nu ofera certificate de capacitate, endorsmenturi, legalizari sau alte documente cerute de pavilioane si nici nu reglementeaza sau autorizeaza piata de furnizori de educatie. El este furnizor de educatie maritima, asa cum reiese si din HG 449/2003( precum si din OG 33 din Ian/2003 Art 2. Al.(1):

“ART. 2 (1) CERONAV asigura functia de pregatire si perfectionare a personalului care deserveste mijloacele de transport naval sau care desfasoara activitati de transport naval, activitati conexe si activitati auxiliare acestora, prevazuta de art. 1^10 din Ordonanta Guvernului nr. 42/1997 privind transportul naval, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 412/2002.”

 

Speram ca logica articolului sa fie acum lipsita de interpretari.

A  semnala lipsa de  optiuni nu inseamna sa dai intr-o institutie sau sa vrei raul marinarilor romani. Inseamna sa incurajezi initiativa privata, ce oricum ar fi sub supravegherea ANR, cum, oficial, este si Ceronav. Functia de controlare a calitatii eventualilor furnizori cade in sarcina ANR iar prevenirea unui eventual derapaj calitativ cade in sarcina exclusiva a autoritatii de supraveghere.

Vedeti cazul liberalizarii pietei de servicii privind vizitele medicale periodice. Credem ca lumea e multumita de faptul ca acum sunt optiuni multiple.

Cu prietenie,                                                                                                                                                   Echipa ShorePass

PS: Cu siguranta ca Ceronav, prin calitatea umana si materiala, nu ar avea nici o problema cu o eventuala concurenta. Promitem sa venim pe viitor cu sugestii de imbunatatire a activitatii. Ar avea toata lumea de castigat.

 

 

Anexa 1

Mai jos sunt unele clarificari privitoare la statutul Ceronav:

HG 449/2003

ART. 4 (1) CERONAV are urmatoarele atributii principale:

a) organizarea si derularea programelor de pregatire si perfectionare specifice, obligatorii pentru confirmarea competentei personalului navigant maritim, maritim−portuar, fluvial si de alte cai navigabile interioare, in conformitate cu reglementarile nationale si internationale in domeniu, aflate in vigoare;

b) formarea profesionala continua si specializarea profesionala a personalului navigant maritim, maritim−portuar, fluvial si de alte cai navigabile interioare;

c) organizarea si derularea programelor de formare profesionala a transportatorilor de marfuri pe caile navigabile interioare;

d) organizarea si derularea programelor de formare profesionala a consilierilor de siguranta si a expertilor pentru transportul marfurilor periculoase pe apa, in conformitate cu reglementarile nationale si internationale in domeniu;

e) formarea profesionala continua, specializarea si perfectionarea personalului de exploatare si operare portuara, a personalului care desfasoara alte activitati conexe sau auxiliare activitatilor de transport naval, precum si a altor categorii de personal;

f) documentarea si cercetarea stiintifica, efectuarea de studii, expertize, prognoze, baze de date in domeniul de activitate, pentru necesitati proprii sau pentru terti, pe baza de contract;

g) participarea la lucrarile organismelor internationale sau regionale din domeniul transporturilor navale, la care Romania este parte;

h) ducerea la indeplinire a unor obligatii ce revin statului din conventiile si acordurile internationale, referitoare la pregatirea si perfectionarea personalului navigant maritim, fluvial si de alte cai navigabile interioare, la care Romania este parte;

i) consultanta de specialitate, pe baza de contract;

j) organizarea de si participarea la simpozioane, seminarii, expozitii pe teme de specialitate;

k) elaborarea, traducerea, multiplicarea, tiparirea si comercializarea de publicatii si lucrari proprii, specifice domeniului sau de activitate;

l) administrarea terenurilor si a altor bunuri proprietate publica a statului, care i−au fost incredintate spre administrare;

m) administrarea obiectivelor de investitii, aprobate cu finantare de la bugetul de stat, al caror beneficiar este CERONAV;  

Cu alte cuvinte, Ceronav nu certifica nimic. Certificatele de competenta si alte documente oficiale sunt eliberate de autoritatea de stat, adica: Autoritatea Navala Romana. Tot ANR stabileste legislatia si necesarul de cursuri pentru respectarea IMO STCW. Romania, prin ANR, ca parte contractanta la Conventie, si-a stabilit ca centru prin care sa isi desfasoare aceste cursuri centrul de pregatire Ceronav.

Daca prin certificare intelegem certificatele de absolvire a unui curs, da, se poate spune ca Ceronav certifica personalul navigant. Dar in cazul asta si scolile de bucatari pot fi numite organisme de certificare, ca doar ofera certificate de absolvire.

One thought on “Clarificare articol "Ceronav – monopol "

  1. Shorepass cred ca stiti foarte bine ce a facut aceasta institutie CERONAV in cardasie cu ANR si am vazut ca nimeni nu a luat absolut nici o masura, pentru ca totul pleaca de undeva de sus si asa ceva s-a facut cu buna stiinta si protectia cuiva foarte influent:
    Conducerea Ceronav ( dir. Gen. Cupsa Ovidiu Sorin, dir. Gen. adj. Luca Emil si dir. Studii Filimon Ion) cu complicitatea ANR, deoarece au aprobat programele analitice de curs ( dir. Invatamant Grigore Liviu si dir. Gen Catana Dumitru), au obligat personalul maritim ( ofiterii punte, ofiteri masina, ofiteri electric) sa efectueze si alte cursuri adica :
    Prevenirea si combaterea Poluarii maritime Marpol 73/78; tarif: 279 lei/ cursant,
    Manipularea si transportul Marfurilor periculoase; tariff : 283 lei/ cursant
    Radar ARPA , activitatea echipei de cart in comanda, cautare si salvare – nivel managerial; tarif: 511 lei / cursant
    Navigatie radar, radar plotting si folosirea ARPA – nivel operational; tariff: 553 lei/cursant
    Aceste cursuri nu mai sunt obligatorii a fi efectuate de personalul brevetat nefiind mentionate in OMT 1252/13.08.2014 , cat si in Conventai STCW si Codul STCW 2010 aprobat de IMO si adoptata de Romania.
    Numarul cursantilor care au fost obligati sa efectueze aceste cursuri se ridica la cateva sute ( aprox .500-600 persoane), iar sumele incasate ILEGAL de catre Ceronav sunt destul de mari ( aproximatix 180.000- 200.000 lei).
    Aceste sume ilegale au fost incasate de catre Ceronav in perioada 1.10.2014 – 20.12.2014.
    In urma scandalului aparut intre Ceronav si agentiile de crewing privind abuzul savarsit de conducerea Ceronav, acesta din urma a renuntat sa mai impuna efectuarea acestor cursuri mentionate mai sus, dorind sa intre in legalitate.
    Deci mi se pare ca acesti reprezentanti CERONAV care tot intra pe facebook si alte forumuri marinarasti au un tupeu si o nesimtire incredibila sa comenteze si sa arate ei cat de eficienti sunt cand au facut aceste golanii pe banii oamenilor care-si pierd tineretea si timpul pe mare, zile de nastere, sarbatori sau nu sunt acasa cand cineva drag decedeaza.
    In orice caz, am primit un raspuns si de la un oficial IMO referitor la aceste cursuri pe care am fost obligati sa le facem si e ceva de genul: romania e detinuta pe plan marinaresc de ceronav si anr, ei sunt regii ei taie ei spanzura ei pot face ce vor:

    The STCW Convention and Code were thoroughly reviewed and revised in the years leading up to the adoption of the so-called Manila Amendments in 2010. The Manila Amendments came into force on 1 January 2012 but the transitional provisions allowed STCW Parties (such as Romania) to implement some of the amendments at a later stage. However, full and complete effect must be given by 1 January 2017, the date when no more exceptions are granted under STCW under the transitional provisions. Hence many States have, since the adoption of the 2010 Manila Amendments, updated their course programmes and curricula in order to be fully compliant with the new requirements.

    In addition to being an IMO Member State and STCW Party , Romania is an EU Member State and would need to follow EU Directives in that respect but this is beyond IMO’s remit as we are a specialized UN agency setting global standards.

    Please bear in mind that each State must revise its education, training and assessment programme under STCW and none of the STCW provisions prevent a State to implement additional measures or training in addition to what is required under STCW which is the minimum standard for seafarers.

    Best regards
    S.Pristrom

    Sascha Pristrom
    Technical Officer
    Subdivision for Operational Safety and Human Element
    Maritime Safety Division
    e: spristro@imo.org | t: +44 (0)20 7463 4230 | w: http://www.imo.org

    Eu unul mi-am pierdut increderea in aceasta institutie si nu inteleg cum de stiind gainariile ce le faci sa te bagi in seama si sa incerci sa explici tu ca “dom’le induci lumea in eroare hai pan’ la mine sa iti explic cum sta treaba la noi”. Cursurile facute de mine in 2014 vor fi si ultimile facute. Spor la treaba shoprepass si de aplaudat initiativa si lucrurile pe care le promovati.
    Felicitari pentru demersurile facute cu vizita medicala celor peste 45 ani ! Bravo !

Comentarii