Digitalizare in shipping? Moft sau necesitate.

In ultimele saptamani s-au accentuat substantial parerile si fortele ce sustin drumul catre o digitalizare accelerata in shippingul naval, in pofida culturii extrem de traditionaliste ce domina aceasta industrie.

Pe de o parte sunt furnizorii de solutii digitale complexe, formate din software si o infrastructura ce poate suporta un flux de date marit fata de vitezele cu care eram obisnuiti pana acum in comunicatiile navale, iar de alta parte armatorii circumspecti la a investi sume de bani fara o garantie ca acele sume se justifica.

Promisiunile furnizorilor de solutii ”smart” sunt de crestere a productivitatii, a sigurantei operationale si a maririi nivelului de acuratete a mentenantei preventive.

Sunt numeroase proiecte de genul navelor autonome, realitate virtuala pe puntea de comanda, harti augmentate 3D si interactive, partajare de date intre companii, big data si altele.

Rolls Royce s-a remarcat in pole-position in cursa pentru a doua faza a digitalizarii navelor, ducand totul la extrem cu proiectul de nava complet autonoma. 

Totusi armatorii si navigatorii sunt prin traditie foarte neincrezatori in tehnologiile noi. ECDIS si acum are multi detractori ( cu argumente, uneori, foarte intemeiate ) si chiar GPS-ul la inceput a fost privit cu scepticism.  E de inteles atunci ce dificultati au companiile ce incearca sa convinga armatorii ca ar avea de castigat daca incep de pe acum sa se pregateasca de era IoT – Internet of Things.

(p) Vrei mai multe informatii – descarca aplicatia navigatorilor – Info Navigatori

Descarca acum

IoT isi propune sa conecteze toate lucrurile tangibile la internet, chiar si cele care in mod normal nu ar fi conectate, precum frigiderul, sau in cazul navelor, senzorii de la motoare si alte agregate sa transmita intr-o baza de date, in timp real, de la uscat toate citirile, iar acolo, pe baza unui soft  specializat, sa se poata determina probabilistic sansele de defect al echipamentului. In teorie suna avangardist si promitator, dar momentan pare doar o costisitoare jucarie hi-tech intr-un domeniu in care armatorii inca isi abandoneaza echipajele prin porturi iar navele cu internet broadband nelimitat si gratuit sunt inca rare. Sa nu mai vorbim de ratii reduse de hrana si asistenta medicala precara.

Chiar zilele trecute un manager de la o firma mare de shipping declara ca , pentru el, Noon Report e arhi-suficient si s-a demonstrat in timp ca businessul merge bine asa. Cine il poate contrazice? Aproape nimeni.

Multi voci din partea navigatorilor sustin ca mai intai trebuiesc imbunatatite conditiile de lucru prezente si abia apoi investit in digitalizare extrema. Adica mai intai armatorii sa plateasca salariile la timp, sa ofere conditii decente de munca, sa ofere asigurari si drepturi rezonabile, iar mai apoi sa investeasca in automatizarea extrema.

Pare a fi calea fireasca.

Shorepass

Comentarii