Ceronav- monopol unicat in lume

Poate titlul intriga, dar e adevarat.

Nu exista, in lumea civilizata, o tara ce furnizeaza un numar semnificativ de navigatori si in care sa existe monopol pe cursurile STCW.

Repet: NU EXISTA !

In orice tara maritima, asa cum se considera si este si cazul Romaniei, personalul ambarcat are la dispozitie o intreaga pleiada de centre de training pentru varietatea de cursuri STCW.

De ce ANR nu autorizeaza si alti furnizori de educatie este un mister.                                 De fapt, mai degraba, misterul este cum de nici o firma nu a incercat sa ofere, de exemplu, cursuri de prim ajutor autorizate, intr-un oras maritim, cum e Constanta… Afacere mai sigura si mai evidenta cu greu cred ca poti gasi. Potentialul este urias. Zeci de mii de navigatori s-au inghesuit anul acesta pe holurile Ceronavului, singurul furnizor autorizat de cursuri STCW.

De exemplu, in Regatul Unit, tara model pentru tot ceea ce inseamna legislatie si educatie maritima, exista numai pentru cursul de Prim Ajutor o lista de 7 pagini cu furnizori autorizati de educatie. Lista o puteti regasi mai jos:

https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/552660/STCW_Elementary_First_Aid.pdf

Pentru cursul de harti electronice (ECDIS), este o lista de 4 pagini cu diverse institutii care organizeaza cursul.

https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/539901/ECDIS.PDF

Listele complete le puteti gasi aici :

https://www.gov.uk/guidance/mca-approved-training-providers-atp

Sunt zeci de pagini cu diverse firme ce ofera anumite cursuri, in functie de dotari.

Daca veti descarca lista referitoare la ECDIS, veti observa ca exista o nota de subsol : daca ai facut cursul intr-o tara din Uniunea Europeana, Amiralitatea Britanica ti-l recunoaste. Oare de ce un curs facut in Regatul Unit nu este recunoscut si invers, de catre ANR?

Motivele pentru care exista mai multe centre sunt foarte usor de intuit: informatia nu este ferecata intr-un cufar de nimeni iar cererea este mare.  Cursurile de stins incendii, de prim ajutor, de siguranta la bordul navei pot fi efectuate si de pompieri, spitale( cum e cazul Italiei) sau diverse firme  private.                                                                                                        Cum de Universitatea Maritima, Academia Navala, Colegiul Nautic, ce detin toate simulatoare de navigatie, nu s-au inscris macar sa ofere cursul de ECDIS, aprobat STCW? Nici macar nu aveau nevoie de vreun leu investitie suplimentara.

Modelul este cel al scolilor auto.Acolo este o piata libera si neingradita a serviciilor oferite potentialilor clienti. Sunt nenumarate scoli ce ofera cursuri, iar viitorii soferi isi aleg scoala dupa preferinte. Examenul final este dat insa cu un agent de politie, pentru a se verifica daca standardele de pregatire sunt cele asteptate.                                                                                  Inchipuiti-va: cum ar fi sa poti face scoala auto  doar la o singura firma in toata tara sau in tot orasul ?                                                                                                                                        Cam cum a fost anul acesta prin Ceronav: cu multa, multa, inghesuiala.

 

N.B. Nu comentam in nici un caz calitatea cursurilor sau prestatia Ceronav, pentru ca obiectul articolului nu este acesta.

Ideea este ca suntem intr-o evidenta anomalie in piata serviciilor de cursuri STCW: cererea este imensa, barierele de intrare sunt relativ accesibile pentru anumite cursuri, oameni pregatiti sunt, si totusi nu exista alternativa.

 

 

 

Echipa ShorePass

 

 

One thought on “Ceronav- monopol unicat in lume

  1. Suntem niste tampiti sau pur si simplu exista interese ascunse. Iti dai seama ca la cati bani se invart anual prin Ceronav, sigur nu se doreste injumatatirea acestor profituri. Mizez pe a doua varianta, ca noi romanii in general nu suntem tampiti.

Comentarii