Ce faci dacă armatorul nu îți plătește salariul? Îndrumar de acțiune

Pentru că se mai întâmplă și așa !

Nu toți au norocul de un armator serios și e bine, atunci când se întâmplă nefăcuta, să știi ce cărți ai în mână. Scriem un scurt îndrumar de acțiune, pentru a ști de unde să incepi dacă ajungi să te lupți cu armatorul. Cunoașterea înseamnă putere.

Pasul 1 – încearcă să NU ajungi în situația asta. Pare evident, dar un pic de cercetare asupra armatorului e obligatorie, mai ales dacă nu ai mai navigat cu el. Cum? Simplu, al naibii de simplu. Exista un site numit equasis.org. Îți faci cont acolo si cauți nava. Descarci raportul complet. VEI AVEA O IMAGINE APROAPE COMPLETA DESPRE ARMATOR. Acolo sunt informații despre ultimele controale, rezultate, deficiențe, arestări trecute și altele. Poți vedea pană și data de expirare a certificatelor navei. E un instrument puternic. Poate cel mai puternic sistem prin care poți să previi să îți iei țeapă și e obligatoriu să îl folosești. Bineînțeles că nu îți garantează ca armatorul e 100% de încredere, dar îți faci o imagine destul de clară despre el. Ceea ce faci se numește due dilligence. Adică un pic de responsabilitate și din partea ta. Dacă nava pe care te duci a fost arestată de multe ori, are multe deficiențe la inspecții sau ceva de genul, deja trebuie să te pui în gardă serios.

Pasul 2 – Să zicem că, în ciuda cercetărilor tale, tot ajungi în situația de a nu încasa salariul. Treci peste nervii inițiali și pastrează-ți calmul. Încearcă să îți dai seama dacă numai ție ți se întâmplă sau și celorlalți colegi de la bord. Încearcă să afli mai multe infomații pentru a avea o imagine clară asupra celor întâmplate. Dacă se poate, întreabă superiorii prin email si cere informații și răspunsuri tot prin email. De ce? Pentru că răspunsurile sunt dovezi și pentru că îți poți demonstra bunele intenții în cercetări. Dar ține minte: nu este rușinos și nici deplasat! Când a fost să muncești, ai muncit. Acum trebuie să afli de ce munca ta nu este răsplătită. Dacă nu primești clarificări simple și relativ prompte, nu e semn bun. Companiile corecte dau explicații atunci când banii nu ajung în cont la timp. În 99% din cazuri e vorba de chestii ce țin de transferul bancar și se rezolvă repede.

Oricum, adună dovezi. Extrase bancare, fluturași lipsă, neconcordanțe, corespondențe cu banca, etc. Orice informație culeasă te va ajuta pe mai târziu.

Pasul 3 – Dacă timpul trece și tu tot nu primești informații sau ți se spune să mai aștepți, ai de ales: ori mai aștepți ori începi să iei taurul de coarne.

Armatorul tău are o asigurare de plată a salariilor. Sau ar trebui să aibă și tu să fi aflat de existența ei făcând diligențele de la pasul 1. Dacă nu are, tu NU trebuia sa te afli pe nava aceea. Asigurarea este executabilă dacă ești neplătit de minim 2 luni. Ai putea să îi aduci la cunoștință acest aspect comandantului, pentru că el este reprezentatul direct al armatorului.

Teoretic, această asigurare este mai complexă și o poți activa atunci când armatorul te-a abandonat. Ce înseamnă abandon, în accepțiunea MLC? Atunci cînd armatorul nu te repatriază, când nu acoperă cheltuielile de subzistență ale navei sau când nu platește pentru minim doua luni salariul conform contractului. Plațile modice și salariile incomplete se califică și ele ca fiind intreruperi de contract.

FOARTE IMPORTANT !

Polița de asigurare pentru salarii neplătite este valabilă doar pentru navigatorii ce se află la bord. Cu alte cuvinte, dacă decizi să pleci acasă fără să îți fi recuperat banii, ai șanse maxime de a nu mai primi nimic.

Cum poți începe demersurile pentru activarea asigurării?

  1. Contactează oficial armatorul. Prin oficial înțelegem prin email. Adu-i la cunoștință de situație și de intențiile tale de a încheia în mod civilizat acest eveniment. Oferă-i, politicos, șansa de a îți plăti salariul și notifică-l că vei continua demersurile, dacă banii nu vor ajunge în cont.
  2. Contacteaza Clubul P&I la care armatorul a încheiat polița. De unde afli Clubul? Din Equasis. Asta va declanșa o investigație internă in cadrul Clubului.
  3. Contactează reprezentantul ITF din portul unde va ajunge nava. Cum? Cauți pe internet sau cauți în aplicația shorepass. Aplicația funcționează și fără internet. În curând vor fi acolo toate numerele ITF din lume. Sau descarci aplicația dedicata, ITF. Daca nava are contract ITF pentru navigatori, ai aflat deja la pasul 1

ȚINE MINTE: NU TREBUIE SA FII MEMBRUL VREUNUI SINDICAT PENTRU A CONTACTA ITF.

emailul oficial ITF este: seafarers@itf.org.uk

ITF încurajează prezența în sindicate, dar nu condiționează ajutorul in situatii limita precum neplata salariilor.

Atentie! shorepass.ro nu ofera sfaturi legate de apartenenta la vreun sindicat sau organizatie. Informatiile sunt oferite cu buna credinta si lipsite de interese de orice fel. A face sau nu parte dintr-un sindicat este optiunea personala a fiecaruia si consideram ca ar trebui sa se bazeze pe propria analiza in contextul intregii cariere maritime. In articolul de fata tratam o situatie de urgenta.

4. Daca ai ajuns într-un port iar situația se deteriorează, contactează autoritățile portuare. Ajutorul lor variază foarte mult în funcție de zona de navigație, dar neplata salariilor a devenit, recent, motiv întemeiat de arestare. Contactarea statului portului este, poate, cel mai puternic instrument, dacă ți-ai făcut temele și ai strâns dovezi solide ale încălcării contractului.

Ce să nu faci:

  • Nu protesta și nu organiza revolte la bord. Te poți încrimina și poți ajunge ușor la pușcărie, iar banii sigur nu vor veni
  • Nu amenința cu violențe. Pe comandă și, uneori, în alte zone, există microfoane ce vor fi folosite împotriva ta
  • Nu îți pierde încrederea și curajul. Ai 4 căi de luptă eficiente. Folosește-le cu încredere și calm.

Cele mai multe situații de genul ăsta se rezolvă. Nu e plăcut, dar cu inteligență și tact, sunt rezolvabile.

Tema este mai largă, cu mai multe nuanțe, iar dacă doriți, putem discuta chiar și mai pe îndelete. De exmplu, se aplica sau nu aceste reguli și personalului auxiliar? Depinde.

În curând, o colecție întreagă de îndumare va fi publicată într-o secțiune a aplicației shorepass. Așa încât să puteți avea acces la ele în mod offline.

Aveți grijă de voi !

PS: Pe Telegram am facut un grup de suport. DOAR pentru navigatori activi,special pentru situații neplacute în care avem nevoie de ajutor reciproc. Dacă vrei să faci parte, uite aici o invitație:

https://t.me/joinchat/R2K_01hCKsAJtly9-vxECg

Va trebui să specifici numele, nr de carnet, funcția și certificatul/brevetul. Spectatorii de uscat participă decât cu invitație specială.

Am ales Telegram pentru ca permite grupuri mai mari de 256 de persoane.

Comentarii