Capt. Schettino – gasit unic vinovat in cazul Costa Concordia

Comandantul Schettino, de pe Costa Concordia, a fost condamnat definitiv si irevocabil, pe 12 mai, la 16 ani de puscarie. A fost gasit UNIC vinovat pentru urmatoarele fapte: contact accidental cu un recif, proceduri de abandon prost executate, scufundarea unei nave si creearea unei epave, moartea a 32 de persoane si daune aduse mediului.

In apel, Schettino a argumentat ca in cazul Costa Concordia el nu este unic vinovat, o parte din vina trebuind sa fie preluata si de compania Costa Crociere.

Compania s-a exonerat de orice vina, ajungand la o intelegere cu instanta, in urma careia a platit un milion de euro.

Interpretarea Curtii italiene arunca intregul cod ISM in derizoriu, pentru ca unul din scopurile principale ale acestuia este de a stabili clar ca o parte din vina o are si compania in caz de accidente navale.

Daca o companie se exonereaza de vina platind o suma oarecare, raspunderea jurudica va ramane “de facto” in spatele celui de pe nava. O contradictie totala fata de spiritul Codul ISM.

Asta nu inseamna ca Schettino nu a avut nici o vina, pentru ca e clar ca greselile lui au fost evidente si impardonabile. Doar ca e foarte greu de admis nevinovatia completa a companiei Costa Crociere.

In audieri au fost prezentate doua expertize tehnice, dar care au avut concluzii contradictorii: una in favoarea comandantului si cealalta in defavoarea lui. A doua a indicat ca cel de-al patrulea compartiment ( cle care a dus la scufundarea navei) s-a inundat nu din cauza contactului cu reciful ci din cauza unor usi etanse deschise sau proaste ce au lasat apa sa iasa din cele 3 compartimente inchise.

Prima investigatie a evaluat gaura de apa ca avand 4 metri si ca fiind singura cauza a inundarii compartimentelor.

Mai trebuie mentionat ca epava, ce se gaseste in Genova, nu a fost niciodata investigata, de-a lungul intregului proces. Totul s-a bazat pe faimoasa filmare a Garzii de Coasta italiene si fotografii subacvatice.

E adevarat ca un comandant care e primul in barca de salvare nu se poate astepta la o sentinta prea scurta. Dar nici nu e admisibil ca o companie cu patrimoniu de miliarde de euro sa plateasca un milion de euro si sa scape fara nici o alta obligatie.

 

ShorePass

 

Comentarii