Blockchain: inceputul sfarsitului pentru birocratie in shipping

Tehnologia evolueaza permanent, locurile de munca s-au schimbat sau sunt in curs de schimbare, metodele de operare s-au imbunatatit fantastic, dar un lucru a ramas constant: birocratia.

Cand e vorba de tranzit international de marfa, birocratia inseamna timp pierdut, sume uriase de bani cheltuite, morrmane de hartii si zeci de stampile necesare.

Maersk a facut un studiu intern si a concluzionat ca pentru un container incarcat din Africa de Est si transportat catre Europa sunt necesare 30 de stampile si aproximativ 200 de interactiuni intre diversi actori: companii de freight forwarding, proprietarii marfii, transportatori, autoritati vamale, portuare, asiguratori etc. Toate aceste interactiuni impiedica un flux eficient si economic al marfurilor.

La ora actuala ultima evolutie tehnologica este blockchainul. Deja testat si din ce in ce mai folosit in flota Maersk, blockchainul este un sistem ce permite ca toti actorii implicati sa  poata urmari stadiul aprobarilor intr-o interfata online si printr-un sistem securizat, totul fara hartii si stampile. Simplificand, blockchainul este ca un registru electronic securizat, transparent, accesibil oricand, sigur si, mai ales, ieftin de intretinut.

Prin blockchain toate documentele devin vizibile pentru toate partile interesate si fiecare participant la transportul maritim poate  vedea in timp real situatia marfii. Mai mult de atat, totul este securizat, documentele nu se mai pot modifica dupa ce au fost aprobate iar schimbarea de custodie a  marfii in timpul tranzitului devine un proces vizibil online.

Se estimeaza aproximativ zece ani pana cand utilizarea acestei tehnologii va fi uniformizata si comuna, pentru ca necesita colaborarea deplina intre participantii la transportul maritim.

ShorePass

Comentarii